Abstract
For snart 2 år siden blev al undervisning i Danmark lukket ned som konsekvens af COVID-19 pandemien. Med meget kort varsel blev al undervisning omlagt til onlineundervisning.
Vi har undersøgt UC SYD studerendes erfaringer med onlineundervisning under både nedlukningen, før nedlukningen og efter genåbningen af den fysiske holdundervisning.
I rapporten præsenteres resultaterne af studerendes læring og læringsudbytte under forskellige læringsmiljøer, og studerendes læringstilgange inddrages. Rapporten dækker perioden 2018-2021 og punkterer den ’forfaldshistorie’, som har været etableret om, at ’onlineundervisning går ud over studerendes læring’.
Ved at inddele studerende i 3 klynger ud fra deres præferencer for henholdsvis 100 % online, blended og fysisk holdundervisning fremkommer der et højst nuanceret billedede af studerendes erfaringer med onlineundervisning.
Vi har inddraget data fra læringsbarometerundersøgelserne (2018, 2020 og 2021), som udelukkende fokuserer på studerendes læring og læringstilgange, og det er første gang, disse data anvendes i forskning for professionsstuderende.
Centrale fund er:
- Nødundervisning online under COVID-19 må adskilles fra undervisning online med en udviklet ’onlinepædagogik’.
- En ’læringsgradient’ viser, at studerende med præferencer for 100 % online eller blended undervisning har markant højere læringsudbytte og selvregulering end studerende,
der foretrækker fysisk holdundervisning.
- Studerendes læringstilgange påvirkes grundlæggende ikke af ændringer i læringsmiljøet fra f.eks. fysisk- til onlineundervisning.
- Der er ingen tilbagegang på centrale indikatorer under ’læringsmiljø’ ved skiftet til onlineundervisning.
- Studerendes negative erfaringer med onlineundervisning er i vid udstrækning forbundet med asynkrone undervisningsaktiviteter, der blev rykket online i en første ’disrupted’
periode i foråret 2020.
Vi har undersøgt UC SYD studerendes erfaringer med onlineundervisning under både nedlukningen, før nedlukningen og efter genåbningen af den fysiske holdundervisning.
I rapporten præsenteres resultaterne af studerendes læring og læringsudbytte under forskellige læringsmiljøer, og studerendes læringstilgange inddrages. Rapporten dækker perioden 2018-2021 og punkterer den ’forfaldshistorie’, som har været etableret om, at ’onlineundervisning går ud over studerendes læring’.
Ved at inddele studerende i 3 klynger ud fra deres præferencer for henholdsvis 100 % online, blended og fysisk holdundervisning fremkommer der et højst nuanceret billedede af studerendes erfaringer med onlineundervisning.
Vi har inddraget data fra læringsbarometerundersøgelserne (2018, 2020 og 2021), som udelukkende fokuserer på studerendes læring og læringstilgange, og det er første gang, disse data anvendes i forskning for professionsstuderende.
Centrale fund er:
- Nødundervisning online under COVID-19 må adskilles fra undervisning online med en udviklet ’onlinepædagogik’.
- En ’læringsgradient’ viser, at studerende med præferencer for 100 % online eller blended undervisning har markant højere læringsudbytte og selvregulering end studerende,
der foretrækker fysisk holdundervisning.
- Studerendes læringstilgange påvirkes grundlæggende ikke af ændringer i læringsmiljøet fra f.eks. fysisk- til onlineundervisning.
- Der er ingen tilbagegang på centrale indikatorer under ’læringsmiljø’ ved skiftet til onlineundervisning.
- Studerendes negative erfaringer med onlineundervisning er i vid udstrækning forbundet med asynkrone undervisningsaktiviteter, der blev rykket online i en første ’disrupted’
periode i foråret 2020.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Esbjerg |
---|---|
Forlag | UC SYD |
Antal sider | 122 |
Status | Udgivet - 1 mar. 2022 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- læringsmiljøer
- læringstilgange
- onlinedidaktik
- onlineundervisning