Rekruttering og professionalitet: Dispositioner som læreruddannelses missing link

Jette Johanne Elisabeth Steensen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Abstract

I dette kapitel analyseres sammenhængen mellem rekruttering og læreruddannelse. Begrebet dispositioner fremhæves som ”missing link” såvel i diskussionen om læreruddannelsens betydning og kvalitet som i debatten om læreruddannelsens placering mellem skole/lokalsamfund og universitet. Kapitlet analyserer uddannelsespolitiske tendenser i kombination med aktuel amerikansk og dansk forskning, som inddrager dispositioner i diskussioner om læreruddannelsens fremtid. Hovedkonklusionen er, at køn, kultur/etnicitet og social baggrund er væsentlige faktorer, når man skal forklare holdningsforskelle blandt studerende i relation til skolespørgsmål. Forskellene skal imidlertid forklares inter-sektionelt, dvs. køn, sociokulturel og socioøkonomiske forhold interagerer med hinanden. Der er et mønster, omend det er komplekst. Det er et kontroversielt, men også vigtigt tema at inddrage, fordi det synliggør magt, interesser, holdninger og værdier.
OriginalsprogDansk
TitelProfessionernes sociologi og vidensgrundlag
RedaktørerMartin Blok Johansen, Søren Gytz Olesen
Antal sider19
UdgivelsesstedÅrhus
ForlagVIA Systime
Publikationsdato2011
Sider207-225
ISBN (Trykt)978-87-9271101-4
StatusUdgivet - 2011

Citationsformater