Relationen mellem matematiklæreres opfattelse af elever med særlige behov og lærernes praksis

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

37 Downloads (Pure)

Abstract

Dette projekt præsenterer resultater fra dele af et specialestudie på kandidatuddannelsen i didaktik (matematik). Resultaterne bidrager med ny viden angående, hvilke forklaringsmodeller danske matematiklærere lægger til grund for, at elever har særlige behov i matematikholdige situationer og hvilke didaktiske udfordringer matematiklærerne står overfor i mødet med disse elever. Projektet konkluderer, hvilke fagdidaktiske kompetencer det kan være relevant, at matematiklærere videreudvikler i egen praksis i arbejdet med at hjælpe elever med særlige behov videre i deres læreproces.
I forhold til et uddannelsesperspektiv præsenteres en interviewguide, der er udviklet i projektet, som kan anvendes i interventionsarbejde med lærere på efteruddannelse med følgende formål: a) at udvide læreres fortællinger om elever med særlige behov og b) at lærerne får øje på, hvor det kan være relevant at udvikle deres praksis, når målet er at give alle elever et fagligt løft inden for faget matematik.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2015
StatusUdgivet - 2015
BegivenhedNorsma 8: The Nordic Research network on Special Needs Education in Mathematics - Høgskolen Kristianstad, Kristianstad, Sverige
Varighed: 19 nov. 201520 nov. 2015
Konferencens nummer: 8
https://www.hkr.se/contentassets/f9979c83d145412b94cd3eee2e1e155b/programme_norsma8_2015_final.pdf

Konference

KonferenceNorsma 8
Nummer8
LokationHøgskolen Kristianstad
Land/OmrådeSverige
ByKristianstad
Periode19/11/1520/11/15
Internetadresse

Emneord

  • Børn og unge
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Skoler, fag og institutioner
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode

Citationsformater