Relationer og relationskompetence

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Hensigten med dette kapitel er at bidrage til en præcisering af begreberne relationer og relationskompetence. Hvorfor denne opmærksomhed på relationer? Hvad karakteriserer relationer? Og hvordan kan vi arbejde med at udvikle den person-relationelle dimension i lærerens professionelle arbejde? I kapitlet inddrages psykologisk teori, der kan forsyne os med begreber til at forstå og indkredse relationelle kvaliteter i lærerarbejdet. Afslutningsvis gives der nogle bud på, hvordan man i skole- og lærerarbejdet kan udvikle relationskompetencer som en del af en samlet lærerprofessionalitet.
OriginalsprogDansk
TitelPædagogikhåndbogen : seks tilgange til pædagogik
RedaktørerJørn Bjerre, Per Fibæk Laursen
Antal sider19
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato2022
Udgave2. udgave
Sider285-303
ISBN (Trykt)9788702318029
StatusUdgivet - 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • anerkendelse
  • intersubjektivitet
  • lærerprofessionalitet
  • mentalisering
  • narrativer
  • relationer
  • relationskompetence

Citationsformater