Abstract
Hensigten med dette kapitel er at bidrage til en præcisering af begreberne relationer og relationskompetence. Hvorfor denne opmærksomhed på relationer? Hvad karakteriserer relationer? Og hvordan kan vi arbejde med at udvikle den person-relationelle dimension i lærerens professionelle arbejde? I kapitlet inddrages psykologisk teori, der kan forsyne os med begreber til at forstå og indkredse relationelle kvaliteter i lærerarbejdet. Afslutningsvis gives der nogle bud på, hvordan man i skole- og lærerarbejdet kan udvikle relationskompetencer som en del af en samlet lærerprofessionalitet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Pædagogikhåndbogen : seks tilgange til pædagogik |
Redaktører | Jørn Bjerre, Per Fibæk Laursen |
Antal sider | 19 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 2022 |
Udgave | 2. udgave |
Sider | 285-303 |
ISBN (Trykt) | 9788702318029 |
Status | Udgivet - 2022 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- anerkendelse
- intersubjektivitet
- lærerprofessionalitet
- mentalisering
- narrativer
- relationer
- relationskompetence