Religionsundervisning i skole og kirke. Udvikling af religionsdidaktik gennem aktionsforskning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen præsenterer resultater fra et aktionsforskningsprojekt på tværs af kirke og skole i Danmark. Der har været tradition for at bruge begrebet forkyndelse til at definere den principielle forskel mellem skolens og kirkens religionsundervisning. Ved at flytte fokus fra det principielle til det praktiske undersøger vi forskelle i den intenderede og gennemførte undervisning og drøfter, hvad de to institutioner bidrager med i en dannelsesmæssig horisont. Disse spørgsmål belyses ud fra tre modeller til analyse af hhv. didaktiske grundformer, læringsformer og dannelse til religiøs myndighed. I forlængelse heraf diskuterer vi de uklarheder, som knytter sig til begrebet forkyndelse som grænsemarkør i skolens religionsundervisning.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPrismet
Vol/bind73
Udgave nummer3
Sider (fra-til)193-215
Antal sider14
ISSN0032-8847
DOI
StatusUdgivet - 31 okt. 2022

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • dannelse
  • dømmekraft
  • eksistens
  • forkyndelse
  • religionsundervisning
  • Skoler, fag og institutioner
  • dannelse
  • dømmekraft
  • eksistentiel
  • forkyndelse
  • ikke-forkynnende
  • religionsundervisning
  • Dannelse til religiøs myndighed i skole og kirke

    Andersen, K. M. (Projektleder), Andersen, K. M. (Projektleder), Sigurdsson, L. (Projektleder), Madsen, J. V. (Projektdeltager), Thomsen, J. (Projektdeltager), Bjarnemar, J. (Projektdeltager), Hoffmeyer, E. Z. (Projektdeltager), Lund, I. (Projektdeltager), Tillich, R. M. (Projektdeltager), Arendt, A.-S. (Projektdeltager) & Knudsen, J. D. (Projektdeltager)

    01/09/1731/08/18

    Projekter: ProjektForskning

Citationsformater