Projekter pr. år
Abstract
Artiklen præsenterer resultater fra et aktionsforskningsprojekt på tværs af kirke og skole i Danmark. Der har været tradition for at bruge begrebet forkyndelse til at definere den principielle forskel mellem skolens og kirkens religionsundervisning. Ved at flytte fokus fra det principielle til det praktiske undersøger vi forskelle i den intenderede og gennemførte undervisning og drøfter, hvad de to institutioner bidrager med i en dannelsesmæssig horisont. Disse spørgsmål belyses ud fra tre modeller til analyse af hhv. didaktiske grundformer, læringsformer og dannelse til religiøs myndighed. I forlængelse heraf diskuterer vi de uklarheder, som knytter sig til begrebet forkyndelse som grænsemarkør i skolens religionsundervisning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Prismet |
Vol/bind | 73 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 193-215 |
Antal sider | 14 |
ISSN | 0032-8847 |
DOI | |
Status | Udgivet - 31 okt. 2022 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- dannelse
- dømmekraft
- eksistens
- forkyndelse
- religionsundervisning
- Skoler, fag og institutioner
- dannelse
- dømmekraft
- eksistentiel
- forkyndelse
- ikke-forkynnende
- religionsundervisning
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Dannelse til religiøs myndighed i skole og kirke
Andersen, K. M. (Projektleder), Andersen, K. M. (Projektleder), Sigurdsson, L. (Projektleder), Madsen, J. V. (Projektdeltager), Thomsen, J. (Projektdeltager), Bjarnemar, J. (Projektdeltager), Hoffmeyer, E. Z. (Projektdeltager), Lund, I. (Projektdeltager), Tillich, R. M. (Projektdeltager), Arendt, A.-S. (Projektdeltager) & Knudsen, J. D. (Projektdeltager)
01/09/17 → 31/08/18
Projekter: Projekt › Forskning