Abstract
Artiklen afdækker de betydningstilskrivninger, der kan identificeres i den pædagogiske praksis, hvad angår inklusion, ressourcesyn og etnisk kompleksitet. Derefter fremdrages en række grundpositioner i interkulturel pædagogik, der er anerkendende over for den forekommende etniske kompleksitet som grundlag for at udvikle inkluderende og ressourceorienteret pædagogisk praksis, bl.a. hvor dyrkelse af diversitet uden faglighed kan blive elementer i en stigmatiseringsproces. Artiklen afsluttes med konklusioner der bl.a. påpeger, hvorledes pædagogisk personale kan indskrives i institutionel og strukturel diskrimination når styringstekster og pædagogiske diskurser formidler en blindhed for den kulturelle diversitet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Ressourcer i teori og praksis : en brugsbog for pædagoger |
Redaktører | Tom Ritchie |
Antal sider | 19 |
Udgivelsessted | Værløse |
Forlag | Billesøe og Baltzer |
Publikationsdato | 15 jan. 2015 |
Sider | 195-217 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7842-355-9 |
Status | Udgivet - 15 jan. 2015 |
Emneord
- pædagogisk arbejde