Ressourcebegrebet i en interkulturel pædagogisk sammenhæng

Üzeyir Tireli, Christian Horst

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Artiklen afdækker de betydningstilskrivninger, der kan identificeres i den pædagogiske praksis, hvad angår inklusion, ressourcesyn og etnisk kompleksitet. Derefter fremdrages en række grundpositioner i interkulturel pædagogik, der er anerkendende over for den forekommende etniske kompleksitet som grundlag for at udvikle inkluderende og ressourceorienteret pædagogisk praksis, bl.a. hvor dyrkelse af diversitet uden faglighed kan blive elementer i en stigmatiseringsproces. Artiklen afsluttes med konklusioner der bl.a. påpeger, hvorledes pædagogisk personale kan indskrives i institutionel og strukturel diskrimination når styringstekster og pædagogiske diskurser formidler en blindhed for den kulturelle diversitet.
OriginalsprogDansk
TitelRessourcer i teori og praksis : en brugsbog for pædagoger
RedaktørerTom Ritchie
Antal sider19
UdgivelsesstedVærløse
ForlagBillesøe og Baltzer
Publikationsdato15 jan. 2015
Sider195-217
ISBN (Trykt)978-87-7842-355-9
StatusUdgivet - 15 jan. 2015

Emneord

  • pædagogisk arbejde

Citationsformater