Ressourcebegrebet i en interkulturel pædagogisk sammenhæng

Üzeyir Tireli, Christian Horst

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologi

    Abstract

    Artiklen afdækker de betydningstilskrivninger, der kan identificeres i den pædagogiske praksis, hvad angår inklusion, ressourcesyn og etnisk kompleksitet. Derefter fremdrages en række grundpositioner i interkulturel pædagogik, der er anerkendende over for den forekommende etniske kompleksitet som grundlag for at udvikle inkluderende og ressourceorienteret pædagogisk praksis, bl.a. hvor dyrkelse af diversitet uden faglighed kan blive elementer i en stigmatiseringsproces. Artiklen afsluttes med konklusioner der bl.a. påpeger, hvorledes pædagogisk personale kan indskrives i institutionel og strukturel diskrimination når styringstekster og pædagogiske diskurser formidler en blindhed for den kulturelle diversitet.
    OriginalsprogDansk
    TitelRessourcer i teori og praksis : en brugsbog for pædagoger
    RedaktørerTom Ritchie
    Antal sider19
    Udgivelses stedVærløse
    ForlagBillesøe og Baltzer
    Publikationsdato15 jan. 2015
    Sider195-217
    ISBN (Trykt)978-87-7842-355-9
    StatusUdgivet - 15 jan. 2015

    Emneord

    • pædagogisk arbejde

    Citationsformater

    Tireli, Ü., & Horst, C. (2015). Ressourcebegrebet i en interkulturel pædagogisk sammenhæng. I T. Ritchie (red.), Ressourcer i teori og praksis: en brugsbog for pædagoger (s. 195-217). Billesøe og Baltzer.