Ressourcepersonens opgaveløsning belyst i et vidensperspektiv

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Kapitlet belyser ressourcepersonens opgave ud fra en vidensmæssig optik. Tre forskellige typer af viden præsenteres: Global evidens, lærerprofessionens grundfaglighed og den lokale ’evidens’. I kapitlet argumenteres der for, at disse tre typer af viden ikke kan isoleres fra hinanden, når det drejer sig om lærerens praksis og dermed også ressourcepersonens praksis. De tre typer af viden virker i et tæt samspil. Kapitlet rummer endvidere en analysemodel, som ressourcepersonen kan anvende i samarbejdet med kollegaer i sin bestræbelse på at tydeliggøre, hvordan der trækkes på forskellige typer af viden i dette samarbejde. Modellen tilbyder sig dermed også når ressourcepersoner, kolleger og ledelse kan opleve at tale forbi hinanden. En del af forklaringen kan sandsynligvis findes i, at de ikke taler ud fra samme vidensperspektiv og modellen er dermed en støtte til, hvordan ledelse og ressourcepersoner kan blive klogere på denne forskellighed.
OriginalsprogDansk
TitelLedelse gennem skolens ressourcepersoner
RedaktørerFrode Boye Andersen
Antal sider13
UdgivelsesstedAarhus
ForlagKlim
Publikationsdato2016
Sider137-150
Artikelnummer11
ISBN (Trykt)9788771299403
StatusUdgivet - 2016

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater