Retten til tant, fjas og dovenskab: om bevægelse, læring, sundhed og afstemt undervisning

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

I artiklen præsenteres sundhedsvidenskabelige og neuropsykologiske forskningsresultater og pædagogisk-psykologisk teori, der understøtter forestillingen om en positiv sammenhæng mellem fysisk aktivitet og sundhed, motivation og læring.
Men er fysisk aktivitet kun et middel til at nå faglige mål, eller har bevægelse også en berettigelse i sig selv? I artiklen argumenteres der for bevægelsens værdi ”i sig selv”. Afrundingsvist peges der på tre måder at tænke fysisk aktivitet i skolen på, som 1) motion & bevægelses-undervisning, 2) undervisning, der bevæger fysisk såvel som mentalt og endelig som 3) vitaliseringsaktiviteter.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLiv I Skolen
Vol/bind16
Udgave nummer1
Sider (fra-til)74-80
Antal sider7
ISSN1398-2613
StatusUdgivet - mar. 2014

Emneord

  • undersøgelsesmetodik
  • læring
  • aktivitet

Citationsformater