Abstract
I artiklen præsenteres sundhedsvidenskabelige og neuropsykologiske forskningsresultater og pædagogisk-psykologisk teori, der understøtter forestillingen om en positiv sammenhæng mellem fysisk aktivitet og sundhed, motivation og læring.
Men er fysisk aktivitet kun et middel til at nå faglige mål, eller har bevægelse også en berettigelse i sig selv? I artiklen argumenteres der for bevægelsens værdi ”i sig selv”. Afrundingsvist peges der på tre måder at tænke fysisk aktivitet i skolen på, som 1) motion & bevægelses-undervisning, 2) undervisning, der bevæger fysisk såvel som mentalt og endelig som 3) vitaliseringsaktiviteter.
Men er fysisk aktivitet kun et middel til at nå faglige mål, eller har bevægelse også en berettigelse i sig selv? I artiklen argumenteres der for bevægelsens værdi ”i sig selv”. Afrundingsvist peges der på tre måder at tænke fysisk aktivitet i skolen på, som 1) motion & bevægelses-undervisning, 2) undervisning, der bevæger fysisk såvel som mentalt og endelig som 3) vitaliseringsaktiviteter.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Liv I Skolen |
Vol/bind | 16 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 74-80 |
Antal sider | 7 |
ISSN | 1398-2613 |
Status | Udgivet - mar. 2014 |
Emneord
- undersøgelsesmetodik
- læring
- aktivitet