TY - JOUR
T1 - Review/Recension af LARS WALLNER FRAMING EDUCATION Doing Comics Literacy in the Classroom Linköping: Linköping University, 2017
AU - Larsen, Marianne Eskebæk
PY - 2018
Y1 - 2018
N2 - Hvor tegneserier tidligere havde en fast plads i de fleste børne- og ungdomsværelser, ser de nu ud til at være trængt i baggrunden til fordel for blandt andet digitale devices. Til gengæld kan børn og unge opleve de visuelle fortællinger i skolen idet tegneserier og navnlig den grafiske roman har erobret klasseværelserne gennem de seneste 8-10 år. Det er en udvikling som afstedkommer en række spørgsmål: hvordan anvendes tegneserier i undervisningen og hvordan skaber lærer og elever egentlig mening med det læste? I en nordisk sammenhæng er det et underbelyst område og det er derfor kærkomment at Lars Wallner fra Linköpings universitet har skrevet ph.d.-afhandlingen Framing Education. Doing Comics Literacy in the Classroom, hvor han gennem besøg i tre klasser, i alt 77 elever og seks lærere i to forskellige svenske byer, undersøger børnenes læsepraksis.
AB - Hvor tegneserier tidligere havde en fast plads i de fleste børne- og ungdomsværelser, ser de nu ud til at være trængt i baggrunden til fordel for blandt andet digitale devices. Til gengæld kan børn og unge opleve de visuelle fortællinger i skolen idet tegneserier og navnlig den grafiske roman har erobret klasseværelserne gennem de seneste 8-10 år. Det er en udvikling som afstedkommer en række spørgsmål: hvordan anvendes tegneserier i undervisningen og hvordan skaber lærer og elever egentlig mening med det læste? I en nordisk sammenhæng er det et underbelyst område og det er derfor kærkomment at Lars Wallner fra Linköpings universitet har skrevet ph.d.-afhandlingen Framing Education. Doing Comics Literacy in the Classroom, hvor han gennem besøg i tre klasser, i alt 77 elever og seks lærere i to forskellige svenske byer, undersøger børnenes læsepraksis.
KW - Børn og unge
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - Æstetik, design og medier
UR - https://barnboken.net/index.php/clr/article/view/321
M3 - Anmeldelse
SN - 0347-772X
VL - 41
JO - Barnboken – Journal of Children's Literature Research
JF - Barnboken – Journal of Children's Literature Research
ER -