Review/Recension af LARS WALLNER FRAMING EDUCATION Doing Comics Literacy in the Classroom Linköping: Linköping University, 2017

    Publikation: Bidrag til tidsskriftAnmeldelse

    Abstract

    Hvor tegneserier tidligere havde en fast plads i de fleste børne- og ungdomsværelser, ser de nu ud til at være trængt i baggrunden til fordel for blandt andet digitale devices. Til gengæld kan børn og unge opleve de visuelle fortællinger i skolen idet tegneserier og navnlig den grafiske roman har erobret klasseværelserne gennem de seneste 8-10 år. Det er en udvikling som afstedkommer en række spørgsmål: hvordan anvendes tegneserier i undervisningen og hvordan skaber lærer og elever egentlig mening med det læste? I en nordisk sammenhæng er det et underbelyst område og det er derfor kærkomment at Lars Wallner fra Linköpings universitet har skrevet ph.d.-afhandlingen Framing Education. Doing Comics Literacy in the Classroom, hvor han gennem besøg i tre klasser, i alt 77 elever og seks lærere i to forskellige svenske byer, undersøger børnenes læsepraksis.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftBarnboken – Journal of Children's Literature Research
    Vol/bind41
    Antal sider4
    ISSN0347-772X
    StatusUdgivet - 2018

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • Børn og unge
    • Æstetik, design og medier

    Citationsformater