Abstract
Rigsfællesskabet mellem Færøerne, Grønland og Danmark har fået betydelig politisk opmærksomhed de seneste år, og for grundskolernes kulturfag har det medført, at Rigsfællesskabet er blevet et emne, der skal undervises i (Historie Fælles Mål 2023 – Kanonliste). Det rejser spørgsmålet: Skal kulturfagslærere i de tre lande hver for sig kaste sig ud i at formulere et indhold og udvikle undervisningsmetoder til dette på mange måder kontroversielle emne?
Vi undersøger, om undervisning i Rigsfællesskabet bør og kan udvikles i fællesskaber mellem undervisere i Grønland, Færøerne og Danmark med det mål at fremme social bæredygtighed i kraft af gensidig anerkendelse, forståelse og nysgerrighed.
Det centrale spørgsmål er ikke, om man er for eller imod Rigsfællesskabet. Rigsfællesskabet eksisterer for nuværende som et fællesskab under en fælles Grundlov. Vores mål er at fremme elevers myndiggørelse og lyst til at undersøge og forholde sig til Rigsfællesskabet i fortid, nutid og fremtid på et oplyst grundlag.
Vi undersøger, om undervisning i Rigsfællesskabet bør og kan udvikles i fællesskaber mellem undervisere i Grønland, Færøerne og Danmark med det mål at fremme social bæredygtighed i kraft af gensidig anerkendelse, forståelse og nysgerrighed.
Det centrale spørgsmål er ikke, om man er for eller imod Rigsfællesskabet. Rigsfællesskabet eksisterer for nuværende som et fællesskab under en fælles Grundlov. Vores mål er at fremme elevers myndiggørelse og lyst til at undersøge og forholde sig til Rigsfællesskabet i fortid, nutid og fremtid på et oplyst grundlag.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 14 maj 2024 |
Status | Udgivet - 14 maj 2024 |
Begivenhed | Nordisk Læreruddannelseskonference: Demokratisk Læring - UCL, Esbjerg, Danmark Varighed: 13 maj 2024 → 16 maj 2024 Konferencens nummer: 17 https://www.ucsyd.dk/luk24 |
Konference
Konference | Nordisk Læreruddannelseskonference |
---|---|
Nummer | 17 |
Lokation | UCL |
Land/Område | Danmark |
By | Esbjerg |
Periode | 13/05/24 → 16/05/24 |
Internetadresse |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- Historiedidaktik
- Historieundervising
- Rigsfællesskab
- Udeskole
- læreruddannelsesdidaktik