Rum for kvalifikation, plads til inklusion? Om mødet imellem børn, rum og pædagogik i den danske folkeskole

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

    Abstract

    Artiklen handler om pædagogers arbejde i den danske folkeskole efter Folkeskolereformen i 2014. Analysen udfoldes gennem en undersøgelse af relationen mellem rum og pædagogik, idet netop rum, i de empiriske data, der ligger til grund for analysen, fremstår som en væsentlig markør i forhold til de former for pædagogik, der konstituerer sig. Med skolereformen er der åbnet op for, at pædagogerne inviteres ind i en række nye rum. Rum, der domineres af en politisk og samfundsmæssig dagsorden om højere akademisk kvalitet og effektiv kvalifikation i skolen. Denne dagsorden støder i konkret pædagogisk praksis sammen med ambitionen om at skabe inkluderende læringsmiljøer. Kravet om effektivisering og øget kvalifikation præger rummet for arbejdet med inklusion. Mødet mellem dagsordenen om kvalifikation og effektivitet på den ene side og inklusionsdagsordenen på den anden udgør et paradoks og spændingsfelt, som påvirker pædagogens praksis. Undersøgelsesspørgsmålet for denne artikel er således: Hvilke rum og roller skaber pædagoger i spændingsfeltet mellem kvalifikation og inklusion i kølvandet på Folkeskolereformen fra 2014?
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftNordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
    Vol/bind2
    Udgave nummer3
    Sider (fra-til)47-63
    Antal sider17
    ISSN2387-5739
    DOI
    StatusUdgivet - 2016

    Emneord

    • Læring, pædagogik og undervisning
    • Børn og unge

    Citationsformater