Abstract
Denne artikel adresserer muligheder og udfordringer i relationerne mellem læreruddannelse, profession og forskning og har til formål at undersøge, hvordan samspillet
mellem den praksis (og teori), der er i folkeskolen, og den teori (og praksis), lærere og lærerstuderende møder på grund- og efteruddannelsen, kan faciliteres.
Problemstillingen behandles teoretisk og empirisk med udgangspunkt i et forskningsog udviklingsprojekt designet med intentionen om at skabe ligeværdige og
udviklende møder mellem praksis-, professions- og forskningsviden.
I artiklen præsenterer vi fund vedrørende den måde, vi organiserer forsknings- og udviklingsprojekter på, samt forhold omkring tid og muligheden for en dybere forståelse
af praksis.
Konklusionen er, at hvis vi vil facilitere møder mellem forskellige typer af viden og ad den vej skabe reel kompetenceudvikling for alle involverede aktører, er vi nødt
til at rammesætte vores forsknings- og udviklingsprojekter, så de både understøtter en systematisk og differentieret tilgang, og vi må prioritere tid til fordybelse samt
udvikle en samarbejdende kultur med fokus på en analyserende tilgang til udvikling af alle aktørers praksis.
Vores fund og konklusioner indeholder endvidere nye perspektiver på, hvordan vi kan se og praktisere læreruddannelse.
mellem den praksis (og teori), der er i folkeskolen, og den teori (og praksis), lærere og lærerstuderende møder på grund- og efteruddannelsen, kan faciliteres.
Problemstillingen behandles teoretisk og empirisk med udgangspunkt i et forskningsog udviklingsprojekt designet med intentionen om at skabe ligeværdige og
udviklende møder mellem praksis-, professions- og forskningsviden.
I artiklen præsenterer vi fund vedrørende den måde, vi organiserer forsknings- og udviklingsprojekter på, samt forhold omkring tid og muligheden for en dybere forståelse
af praksis.
Konklusionen er, at hvis vi vil facilitere møder mellem forskellige typer af viden og ad den vej skabe reel kompetenceudvikling for alle involverede aktører, er vi nødt
til at rammesætte vores forsknings- og udviklingsprojekter, så de både understøtter en systematisk og differentieret tilgang, og vi må prioritere tid til fordybelse samt
udvikle en samarbejdende kultur med fokus på en analyserende tilgang til udvikling af alle aktørers praksis.
Vores fund og konklusioner indeholder endvidere nye perspektiver på, hvordan vi kan se og praktisere læreruddannelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Studier i læreruddannelse og -profession |
Vol/bind | 3 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 32-53 |
ISSN | 2445-8538 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- kompetenceudvikling
- forskning
- profession
- professionelle læringsfællesksaber
- uddannelse