Abstract
Artiklen uddyber John Deweys erfaringspædagogiske didaktiske pointer i forhold til skolens rum. Deweys teori har et særligt fokus på sammenhænge i fysiske rammer, materialer, læring og nationale læreplaner. På den måde adskiller teorien sig fra mange pædagogiske teorier ved at fokusere på både rum og læreplaners betydning for elevernes læring og trivsel. Endvidere fremlægges erfaringer fra det nationale skoleudviklingsprojekt Play@heart, der på 12 danske folkeskoler arbejder med at udvikle undervisning med legende tilgange til teknologiforståelse. Tilgangen til undervisning i projektet er på mange måder i tråd med erfaringspædagogikken, og har haft fokus på at skabe fysiske læringsmiljøer, der understøtter legende og undersøgende tilgange til undervisning.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Kvan |
Vol/bind | 43 |
Udgave nummer | 126 |
Sider (fra-til) | 72-83 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 0107-4016 |
Status | Udgivet - sep. 2023 |
Emneord
- Børn og unge
- Skoler, fag og institutioner
- Læring, pædagogik og undervisning
- didaktik
- materialer
- play spaces in nature
- playful learning
- rum
- udeskole