Abstract
En af moderne børns og unges kulturelle udtryksformer er rap. Rappen er en del af hiphop-kulturen der også indeholder dansegenrer. I dette kapitel sættes fokus på rappen ud fra et sprogligt og æstetisk perspektiv hvor rapgenren præsenteres og analyseres. Den sættes ind i en litterær sammenhæng hvorved dens sprogfornyende og eksperimentale karakter blotlægges, og samtidig ses den som et eksempel på en folkelig latterkultur — med et særligt dansk ironisk islæt. På den baggrund kan rap ses som en pædagogisk anvendelig indgang til at arbejde med børns og unges sproglige udtryk ogpoetiske potentiale. Samtidig ses rappen som en måde at arbejde med børns og unges kulturfølsomhed og evne til at „skifte register" eller deres evne til atfå en øget kontekstforståelse.
Kapitlet lægger op til at anvende rap i tilrettelæggelsen afsprogstimulerende og kulturproducerende aktiviteter med børn og unge. Samtidig kan kapitlet ses som et eksempel på hvordan pædagoger kan stille skarpt på egne tekstanalytiske færdigheder
Kapitlet lægger op til at anvende rap i tilrettelæggelsen afsprogstimulerende og kulturproducerende aktiviteter med børn og unge. Samtidig kan kapitlet ses som et eksempel på hvordan pædagoger kan stille skarpt på egne tekstanalytiske færdigheder
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Sprog som værktøj og legetøj : i pædagogiske miljøer og aktiviteter |
Redaktører | Hanne Hede Jørgensen |
Antal sider | 23 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Publikationsdato | 1 jun. 2015 |
Udgave | 2. udgave |
Sider | 193-216 |
ISBN (Trykt) | 978-87-412-6045-7 |
Status | Udgivet - 1 jun. 2015 |
Emneord
- Medier, kommunikation og sprog
- Børne- og ungdomskultur
- Pædagogik
- rap