»Så er jeg Hr. Pindse, så er du en rive«: – hvordan indskolingselever træder i rolle i dramatisk fiktion

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklens formål er at formidle foreløbige fund fra ph.d.-projektet Stor drama med de små (2022-2025), som undersøger undervisning med procesdrama i danskfaget i den danske grundskoles mindste klasser, hvor børnene er i alderen seks til otte år. Artiklen belyser forskningsspørgsmålet: Hvordan træder 1. klasse-elever i rolle i dramatisk fiktion? Spørgsmålet undersøges gennem videoempiri med fokus på tre udvalgte syvårige elever i en klasserumssituation med procesdrama, hvor klassen arbejder med lærer i rolle, og i en improviseret interviewsituation, hvor de tre elever vælger at arbejde med fortællerstyret spil. Artiklens centrale fund består i, hvordan to af eleverne hver især bevæger sig ind i den dramatiske fiktion: den ene gennem som om handlinger, den anden gennem at tænke og handle som en anden end sig selv.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer1
TidsskriftDRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift
Vol/bind60
Udgave nummer3
Sider (fra-til)1-13
Antal sider13
ISSN0332-5296
StatusUdgivet - 4 okt. 2023

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Dramatisk fiktion
  • lærer-i-rolle
  • mikroetnografi
  • procesdrama

Citationsformater