” … så leger vi, at diamanterne er … ” – om trivsel i børnehaveklassens legefællesskaber

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen har fokus på børns trivsel i levet børneliv, som det udspiller sig i børnehaveklassens legefællesskaber. Artiklen bygger på et eksplorativt og fokuseret etnografisk studie, hvor videooptagelser, børneinterviews og børns tegninger udgør det empiriske grundlag. Studier peger på, at leg og trivsel er nært forbundet. Artiklen inviterer ind i en udforskning af legefællesskaber og de muligheder for trivsel, der bliver til her. Teoretisk er artiklen forankret i børnekulturelle perspektiver på leg, hvor leg involverer legeremedier, relationer og stemning og bevæger sig indenfor en legeorden. Artiklens bidrag er at udfordre og forstå leg og trivsel som andet end at være glad og lege godt. I stedet belyser artiklen trivsel som et komplekst og nuanceret fænomen også i leg, hvor børns subtile samværsformer og udvekslinger får betydning for, hvordan trivsel bliver til.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPædagogisk psykologisk tidsskrift
Vol/bind60
Udgave nummer2
Sider (fra-til)61-72
Antal sider12
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - maj 2023

Emneord

  • Børn og unge
  • børnehaveklasse
  • leg
  • legefællesskaber
  • Skoler, fag og institutioner
  • fagprofessionelle

Citationsformater