Abstract
Udvikling af teknologiforståelse kan anskues som en ny dannelsesopgave for folkeskolen, så uagtet at der kommer et fag eller ej, skal der arbejdes med feltet. Men der skal arbejdes målrettet mod kapacitetsopbygning og organisering, så dannelsesopgaven kan få en meningsfuld plads i skolens hverdag.
I Future Classroom Lab på Københavns Professionshøjskole har vi flere samarbejder og skoleudviklingsprojekter med skoler og kommuner om Teknologiforståelse. I den forbindelse har vi en række ledelsesforløb , hvor vi, i fællesskab med skolernes ledelsesteams, er undersøgende på, hvordan man kan arbejde med ledelse og kapacitetsopbygning på skolen med fokus på udvikling af nye læringsmiljøer og kreative læringsformer med og om digital teknologi.
I denne artikel sættes fokus på, hvordan man som ledelsesteam kan forholde sig analytisk undersøgende til; hvilke særlige krav til organisering af undervisningen, læringsrum og digitale teknologier fagligheden kalder på, hvordan læringsrum, didaktik og brug og undersøgelse af digitale teknologier spiller sammen med skolens nuværende praksis, og hvordan man kan arbejde med meningsfulde forandringsprojekter om teknologiforståelse på egen skole.
I Future Classroom Lab på Københavns Professionshøjskole har vi flere samarbejder og skoleudviklingsprojekter med skoler og kommuner om Teknologiforståelse. I den forbindelse har vi en række ledelsesforløb , hvor vi, i fællesskab med skolernes ledelsesteams, er undersøgende på, hvordan man kan arbejde med ledelse og kapacitetsopbygning på skolen med fokus på udvikling af nye læringsmiljøer og kreative læringsformer med og om digital teknologi.
I denne artikel sættes fokus på, hvordan man som ledelsesteam kan forholde sig analytisk undersøgende til; hvilke særlige krav til organisering af undervisningen, læringsrum og digitale teknologier fagligheden kalder på, hvordan læringsrum, didaktik og brug og undersøgelse af digitale teknologier spiller sammen med skolens nuværende praksis, og hvordan man kan arbejde med meningsfulde forandringsprojekter om teknologiforståelse på egen skole.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Plenum |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 60-63 |
Antal sider | 4 |
ISSN | 2245-0327 |
Status | Udgivet - 15 feb. 2022 |
Emneord
- Ledelse, organisationsudvikling og innovation