Abstract
Artiklen er baseret på et kvalitativt studie med fokus på at undersøge om implementering af "Model for praktisk færdighedsudøvelse" som læringsredskab er lykkedes og hvilken betydning modellen har for studerendes tilegnelse af praktiske færdigheder. Data er indsamelt ved fokusgruppeinterview og videooptagelse. Interviewene viser, at sygeplejestuderende ved Sygeplejerskeuddannelsen i Silkeborg anser modellen fora t være meningsfuld for deres tilegnelse af praktiske færdigheder. Den bidrager med en klar struktur, et begrebssprog og giver aneldning til refleksion både på individuelt og gruppeniveau. Modellen give rde studerende en opfattelse af sikkerhed, når deres udførelse bliver evalueret på baggrund af modellens komponenter.
Videooptagelserne viser, at undervisningen i praktiske færdigheder omfatter den kompleksitet som praktiske færdigheder rummer og som modellen lægger op til. Analyse af videooptagelserne viser dog ikke, om dette er på baggrund af brug af modellen eller om det er på baggrund af, at modellen rummer, hvad underviserne generelt set forstår ved væsentligt i øvelsen af praktiske færdigheder.
Videooptagelserne viser, at undervisningen i praktiske færdigheder omfatter den kompleksitet som praktiske færdigheder rummer og som modellen lægger op til. Analyse af videooptagelserne viser dog ikke, om dette er på baggrund af brug af modellen eller om det er på baggrund af, at modellen rummer, hvad underviserne generelt set forstår ved væsentligt i øvelsen af praktiske færdigheder.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Sygeplejersken |
Vol/bind | 112 |
Udgave nummer | 11 |
Sider (fra-til) | 78-82 |
Antal sider | 5 |
ISSN | 0049-3856 |
Status | Udgivet - 2012 |