Abstract
Det er ikke uden betydning, hvordan praksis møder de nye lærere, når vi ved, at lærerkvalitet er den mest afgørende faktor for elevers præstation og læringsudbytte, og når både forskningen og virkeligheden peger på adskillige udfordringer i forbindelse med det at begynde som ny lærer, udfordringer der bl.a. kan afhjælpes ved en god lærerstartsordning.
I Center for profession og uddannelse, VIAUC, har vi som del af et forskningsprojekt omhandlende ”lærerstart og fodfæste” gennem en spørgeskemaundersøgelse og fokusgruppeinterviews undersøgt, hvordan praksis møder de nye lærere. Vi har bl.a. spurgt ind til lærernes første ansættelse og udfordringer det første år, initiativer for nye lærere på skolen herunder mentorordninger, eksterne tiltag - fx foretaget af kommune/fagforening/skoleforening, hjælp og støtte til nye lærere. Igennem de 1142 respondenter, repræsentative mht skolestørrelse, skoleform og geografiske placering, kan vi se at praksis modtager de nye lærere meget forskelligt.
I Center for profession og uddannelse, VIAUC, har vi som del af et forskningsprojekt omhandlende ”lærerstart og fodfæste” gennem en spørgeskemaundersøgelse og fokusgruppeinterviews undersøgt, hvordan praksis møder de nye lærere. Vi har bl.a. spurgt ind til lærernes første ansættelse og udfordringer det første år, initiativer for nye lærere på skolen herunder mentorordninger, eksterne tiltag - fx foretaget af kommune/fagforening/skoleforening, hjælp og støtte til nye lærere. Igennem de 1142 respondenter, repræsentative mht skolestørrelse, skoleform og geografiske placering, kan vi se at praksis modtager de nye lærere meget forskelligt.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- folkeskolen
- professionsdidaktik
- vejledning
- skoleudvikling