Sådan vurderer I om inklusionsarbejdet lykkes

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

Abstract

Alle der indgår i arbejdet med inklusion har behov for at kunne følge med i, om de initiativer, der sættes i gang i kommunen og på de enkelte skoler og dagtilbud, giver de ønskede resultater.
Det kræver, at der udvikles tegn på inklusion, ligesom man i andre sammenhænge har udviklet tegn på læring.

De grundlæggende spørgsmål er:

Hvordan ved vi som lærere og pædagoger, om vores inklusionsindsats er lykkedes?

Og hvordan kan vi med henblik på en kollektiv indsats identificere fælles kriterier for succesfuld inklusion?

Spørgsmålene er undersøgt i et forsknings- og udviklingsprojekt, som er blevet støttet af læringskonsulenternes inklusionsteam under Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling. Projektet er gennemført af forskerne Lars Qvortrup, Thomas T. Engsig og Torben Næsby i samarbejde med lærere, pædagoger og ledere i en mellemstor kommune.

I projektet har deltagerne i fællesskab afprøvet og udviklet tegn på god inklusion som baggrund for indsatser i praksis.

http://www.uvm.dk/Laeringskonsulenterne

OriginalsprogDansk
Publikationsdatonov. 2015
StatusUdgivet - nov. 2015

Emneord

  • dagtilbud
  • Inklusionsmatrix
  • inklusion i dagtilbud
  • inklusionsarbejde
  • tegn på inklusion
  • uddannelsesforskning
  • udviklingsprojekt
  • folkeskolen
  • inklusion
  • inklusion og fællesskab
  • inklusionsmatrix
  • tegn på inklusion
  • uddannelsesforskning
  • udviklingsprojekt

Citationsformater