Abstract
I artiklen præsenterer vi resultater af et forsknings- og udviklingsprojekt, hvor formålet har været at undersøge, hvilke forståelser og erfaringer, der kom til udtryk og udfoldelse i forbindelse med pædagogstuderendes valg af praktikpladser. Baggrunden var en oplevelse af fravalg af voksen-handicapfeltet til trods for, at netop dette felt udgør en stor andel af praktikpladser i uddannelsen. En anden del af baggrunden var et ph.d., hvor borgere oplever, at de ikke altid bliver mødt på anerkendende vis af de professionelle, herunder pædagoger, som omgiver dem.
Centrale fund drejer sig om de studerendes holdning kropslighed med angivelse af et tydeligt ubehag, som italesættes på forskellig vis. Der gives også udtryk for, at ukendskab og usikkerhed kan betyde problemer med motivation og meningsskabelse. Der er endvidere en række værdimæssige overvejelser og dilemmaer i forhold til at sætte sig selv i spil med både noget personligt og professionelt, og endelig gives der udtryk for en oplevelse af ikke at kunne se, hvad det pædagogiske arbejde reelt består i.
Vore fund tilfører uddannelsen ny viden, hvor vi tidligere kunne være tilbøjelige til at vurdere på en række antagelser om de studerendes valg og fravalg, og det er tydeligt, at de ovenstående temaer er udtryk for en mangel på viden, som vi og uddannelsesstederne efterfølgende kan arbejde med på mange niveauer.
Centrale fund drejer sig om de studerendes holdning kropslighed med angivelse af et tydeligt ubehag, som italesættes på forskellig vis. Der gives også udtryk for, at ukendskab og usikkerhed kan betyde problemer med motivation og meningsskabelse. Der er endvidere en række værdimæssige overvejelser og dilemmaer i forhold til at sætte sig selv i spil med både noget personligt og professionelt, og endelig gives der udtryk for en oplevelse af ikke at kunne se, hvad det pædagogiske arbejde reelt består i.
Vore fund tilfører uddannelsen ny viden, hvor vi tidligere kunne være tilbøjelige til at vurdere på en række antagelser om de studerendes valg og fravalg, og det er tydeligt, at de ovenstående temaer er udtryk for en mangel på viden, som vi og uddannelsesstederne efterfølgende kan arbejde med på mange niveauer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for Socialpædagogik |
Vol/bind | 21 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 51-66 |
Antal sider | 17 |
ISSN | 1398-3717 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- Socialt arbejde og sociale forhold
- Socialpædagogik; specialpædagogik
- studerendes i praktik
- voksen-handicap-området