Samarbejde mellem fagprofessionelle styrker idrætsundervisningen for elever med særlige behov

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Samarbejde mellem fagprofesionelle kan styrke inkluderende læringsfællesskaber i idræt. Men det handler om mere end at koordinere, kommunikere og gøre det samme. Det handler om ligeværdigt samarbejde om fælles mål i idræt, fælles værdisæt, en fælles problemforståelse og løsning af den fokuserede og koordinerede indsats. Der kan være flere forskellige former for samarbejdsskonstellationer i spil mellem fagprofessionelle med særlige kompetencer – herunder lærere, pædagoger, fysio- og ergoterapeuter, AKT-vejledere, sundhedsplejersker og andre. I denne artikel gives der eksempler på, hvordan teamsamarbejde, co-teaching og inddragelse af særlige ressourcepersoner konkret kan organiseres og tilrettelægges i arbejdet med inkluderende læringsfællesskaber i idræt.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMOV:E
Vol/bindSærnummer
Udgave nummerSeptember 2019
Sider (fra-til)24-33
Antal sider10
ISSN2246-8137
StatusUdgivet - 12 sep. 2019

Emneord

  • samarbejde
  • didaktik
  • idræt
  • Børn og unge
  • handicappede

Citationsformater