Abstract
Review af resultater fra 10 års publikationer i Teaching and Teacher Education i relation til samarbejde mellem profession og uddannelse i partnerskaber og forsøgsskoleregi viser, at der er bred konsensus om, at det centrale formål er alle aktørers læring gennem bedre praktik i den primære uddannelse, fortsat professionel udvikling i professionen og fornyet fokus på elevernes læring. Det fremhæves, at det er helt centralt, men ikke uden udfordringer, at udvikle gensidighed i samarbejdet og kollaborative samarbejdsmønstre. En central pointe i flere studier er den fælles udviklingsmulighed, der ligger i det undersøgelses-orienterede og udforskende. Lærere, læreruddannere og lærerstuderendes udforskning af (egen) praksis kan være en måde at igangsætte professionel udvikling i forsøgsskoleregi.
Det anbefales på baggrund af reviewet, at der i dansk kontekst igangsættes systematisk FoU funderet i konkrete samarbejder mellem profession og uddannelse; FoU, der både undersøger de resultater, der opnås gennem sådanne samarbejder, og de fremmende og hæmmende faktorer for udvikling af selve samarbejdet.
Det anbefales på baggrund af reviewet, at der i dansk kontekst igangsættes systematisk FoU funderet i konkrete samarbejder mellem profession og uddannelse; FoU, der både undersøger de resultater, der opnås gennem sådanne samarbejder, og de fremmende og hæmmende faktorer for udvikling af selve samarbejdet.
Originalsprog | Dansk |
---|
Antal sider | 31 |
---|---|
Status | Udgivet - 2011 |
Emneord
- forsøgsskole
- partnerskab
- profession
- udforskning af praksis
- læreruddannelsen