Abstract
I artiklen beskrives det, hvorledes forskellige organiseringer af børns læringsfællesskaber og samarbejder mellem lærere og pædagoger får betydning for, hvorledes de professionelle kan arbejde med og håndtere børns deltagelsesvanskeligheder i skolen. Artiklen tager udgangspunkt i et igangværende ph.d.-projekt, hvor jeg udforsker børns deltagelsesmuligheder i skolens sociale og faglige fællesskaber belyst gennem børns perspektiver. Jeg vil bringe den del af forskningen i spil, der handler om samarbejdet mellem lærere og pædagoger, og hvorledes samarbejdet er organiseret på forskellige måder på de to folkeskoler, hvor mit feltarbejde finder sted. På den ene skole er eleverne inddelt i årgangsopdelte klasser og på den anden skole deltager eleverne på aldersintegrerede fleksible hold, og jeg vil i artiklen vise, hvorledes de forskellige opdelinger af børnene stiller sig som betingelse for de professionelles samarbejde. Udover at pege på betingelser for samarbejdet har artiklen til hensigt at pege på, hvad der forekommer vigtigt, at lærere og pædagoger samarbejder om, når skolevanskeligheder udforskes fra et børneperspektiv.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Professionsdannelse på tværs : samarbejde og faglighed i og omkring den nye folkeskole |
Redaktører | Hans Henrik Hjermitslev, Thomas R. S. Albrechtsen, Bo Morthorst Rasmussen |
Antal sider | 16 |
Udgivelsessted | Kbh. |
Forlag | Djøf Forlag |
Publikationsdato | 2017 |
Sider | 217-232 |
ISBN (Trykt) | 978-87-574-3698-3 |
Status | Udgivet - 2017 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner