Samarbejde om børns deltagelse

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I artiklen beskrives det, hvorledes forskellige organiseringer af børns læringsfællesskaber og samarbejder mellem lærere og pædagoger får betydning for, hvorledes de professionelle kan arbejde med og håndtere børns deltagelsesvanskeligheder i skolen. Artiklen tager udgangspunkt i et igangværende ph.d.-projekt, hvor jeg udforsker børns deltagelsesmuligheder i skolens sociale og faglige fællesskaber belyst gennem børns perspektiver. Jeg vil bringe den del af forskningen i spil, der handler om samarbejdet mellem lærere og pædagoger, og hvorledes samarbejdet er organiseret på forskellige måder på de to folkeskoler, hvor mit feltarbejde finder sted. På den ene skole er eleverne inddelt i årgangsopdelte klasser og på den anden skole deltager eleverne på aldersintegrerede fleksible hold, og jeg vil i artiklen vise, hvorledes de forskellige opdelinger af børnene stiller sig som betingelse for de professionelles samarbejde. Udover at pege på betingelser for samarbejdet har artiklen til hensigt at pege på, hvad der forekommer vigtigt, at lærere og pædagoger samarbejder om, når skolevanskeligheder udforskes fra et børneperspektiv.
OriginalsprogDansk
TitelProfessionsdannelse på tværs : samarbejde og faglighed i og omkring den nye folkeskole
RedaktørerHans Henrik Hjermitslev, Thomas R. S. Albrechtsen, Bo Morthorst Rasmussen
Antal sider16
UdgivelsesstedKbh.
ForlagDjøf Forlag
Publikationsdato2017
Sider217-232
ISBN (Trykt)978-87-574-3698-3
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater