Abstract
Professionshøjskolerne innovationspotentiale er højt på grund af deres samspil med og stærke forankring i praksisfeltet. Men det kan give nogle dilemmaer ift. hovedopgaven: nemlig at uddanne fagprofessionelle til konkrete samfundsmæssige opgaver baseret på evidensbaseret viden.
Forfatterne til denne bog mener, at der skal være plads til både innovation og klassisk uddannelse og forskning. Bogens udgangspunkt er et konkret projekt fra University College Sjælland, og gennem erfaringerne herfra reflekterer forfatterne over praksis, nye forståelser og modeller for innovativt arbejde. Og de ser på, hvad innovation egentlig er.
Bogens teoridel giver nuancer og perspektiveringer i professionshøjskolernes arbejde med innovation. Den praktiske del er fyldt med cases, som beskriver en række konkrete udfordringer med samarbejdsdrevne innovationsprojekter.
Bogen henvender sig til undervisere, studerende og ikke mindst beslutningstagere i både kommuner, regioner og statslig regi, der ønsker et konkret bud på, hvordan innovation kan få de bedste rammer på en dansk uddannelsesinstitution.
Forfatterne er: Jonas Sprogøe, Katrine Jagd, Randi Andersen, Finn Sommer, Tone Ryan, Else Gjerulff, Gitte Riis, Annika Foxby, Sisse Oreskov, Birthe Ørskov, Minna Therkildsen, Kirsten Lund og Vibeke Steenfeldt.
Forfatterne til denne bog mener, at der skal være plads til både innovation og klassisk uddannelse og forskning. Bogens udgangspunkt er et konkret projekt fra University College Sjælland, og gennem erfaringerne herfra reflekterer forfatterne over praksis, nye forståelser og modeller for innovativt arbejde. Og de ser på, hvad innovation egentlig er.
Bogens teoridel giver nuancer og perspektiveringer i professionshøjskolernes arbejde med innovation. Den praktiske del er fyldt med cases, som beskriver en række konkrete udfordringer med samarbejdsdrevne innovationsprojekter.
Bogen henvender sig til undervisere, studerende og ikke mindst beslutningstagere i både kommuner, regioner og statslig regi, der ønsker et konkret bud på, hvordan innovation kan få de bedste rammer på en dansk uddannelsesinstitution.
Forfatterne er: Jonas Sprogøe, Katrine Jagd, Randi Andersen, Finn Sommer, Tone Ryan, Else Gjerulff, Gitte Riis, Annika Foxby, Sisse Oreskov, Birthe Ørskov, Minna Therkildsen, Kirsten Lund og Vibeke Steenfeldt.
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Frydenlund Academic |
---|---|
Udgave | 1. udg. |
Antal sider | 176 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7118-691-8 |
ISBN (Elektronisk) | 8771186913 |
Status | Udgivet - 15 aug. 2016 |
Emneord
- Ledelse, organisationsudvikling og innovation
- professionsdidaktik
- professionsuddannelser