Samarbejdsdrevet innovation i uddannelse

Jonas Sprogøe (Redaktør), Katrine Søbæk Jagd (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskningpeer review

Abstract

Professionshøjskolerne innovationspotentiale er højt på grund af deres samspil med og stærke forankring i praksisfeltet. Men det kan give nogle dilemmaer ift. hovedopgaven: nemlig at uddanne fagprofessionelle til konkrete samfundsmæssige opgaver baseret på evidensbaseret viden.

Forfatterne til denne bog mener, at der skal være plads til både innovation og klassisk uddannelse og forskning. Bogens udgangspunkt er et konkret projekt fra University College Sjælland, og gennem erfaringerne herfra reflekterer forfatterne over praksis, nye forståelser og modeller for innovativt arbejde. Og de ser på, hvad innovation egentlig er.

Bogens teoridel giver nuancer og perspektiveringer i professionshøjskolernes arbejde med innovation. Den praktiske del er fyldt med cases, som beskriver en række konkrete udfordringer med samarbejdsdrevne innovationsprojekter.

Bogen henvender sig til undervisere, studerende og ikke mindst beslutnings­tagere i både kommuner, regioner og statslig regi, der ønsker et konkret bud på, hvordan innovation kan få de bedste rammer på en dansk uddannelsesinstitution.

Forfatterne er: Jonas Sprogøe, Katrine Jagd, Randi Andersen, Finn Sommer, Tone Ryan, Else Gjerulff, Gitte Riis, Annika Foxby, Sisse Oreskov, Birthe Ørskov, Minna Therkildsen, Kirsten Lund og Vibeke Steenfeldt.
OriginalsprogDansk
ForlagFrydenlund Academic
Udgave1. udg.
Antal sider176
ISBN (Trykt)978-87-7118-691-8
ISBN (Elektronisk)8771186913
StatusUdgivet - 15 aug. 2016

Emneord

  • professionsdidaktik
  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation
  • professionsuddannelser

Citationsformater