Samfundsfag i skolen: en undersøgelse af samfundsfag med fokus på demokratisk dannelse

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskning

Abstract

Bogen er baseret på en spørgeskemaundersøgelse med 1566 elever og 127 lærere fra 94 skoler. Bogen ser bl.a. på elevernes kundskaber og færdigheder, holdninger, undervisning i - og med - demokrati, anvendte arbejdsformer og indhold. Endvidere belyses samfundsfagslærernes arbejde med, og forståelse af faget. Her viser det sig blandt andet, at elevernes kulturelle kapital, engagement, og et anerkendende demokratisk klassemiljø har stor betydning for deres faglige resultater og den demokratiske dannelse. Bogen søger tillige at afdække, hvilke udfordringer faget står overfor nu og i fremtiden.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedÅrhus
ForlagVIA Systime
Udgave1
Antal sider91
ISBN (Trykt)9788792711045
StatusUdgivet - 2011

Emneord

  • folkeskolen
  • demokratisk dannelse
  • kvantitativ forskningsmetodologi
  • læring
  • multilevel analyse
  • samfundsfag
  • samfundsfagsdidaktik

Citationsformater