Samfundsfagdidaktiske problemstillinger set fra lærernes perspektiv

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Seks samfundsfagslærere i grundskolen giver gennem semistrukturerede interviews et indblik i, hvilke udfordringer og problemstillinger der kan opstå i mødet mellem Fælles Mål og elevers
forskellige forudsætninger. Lærernes italesættelser åbner for
problemfelter, der handler om begrebsundervisning, et ændret
mediebillede i kraft af den teknologiske udvikling samt mulige socio-kulturelle skævvridninger i elevernes forudsætninger for samfundsfag. Problemfelterne indeholder hver især flere relevante didaktiske problemstillinger, som kan danne afsæt for både en bred
og en smal samfundsfagsdidaktik, hvor lærerne i grundskolen får
en håndsrækning til at aktualisere den undervisning, der er intentionen i det nyligt udgivne Fælles Mål.
OriginalsprogDansk
TidsskriftPolis
Udgave nummer1
Sider (fra-til)39
Antal sider51
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner

Citationsformater