Abstract
Seks samfundsfagslærere i grundskolen giver gennem semistrukturerede interviews et indblik i, hvilke udfordringer og problemstillinger der kan opstå i mødet mellem Fælles Mål og elevers
forskellige forudsætninger. Lærernes italesættelser åbner for
problemfelter, der handler om begrebsundervisning, et ændret
mediebillede i kraft af den teknologiske udvikling samt mulige socio-kulturelle skævvridninger i elevernes forudsætninger for samfundsfag. Problemfelterne indeholder hver især flere relevante didaktiske problemstillinger, som kan danne afsæt for både en bred
og en smal samfundsfagsdidaktik, hvor lærerne i grundskolen får
en håndsrækning til at aktualisere den undervisning, der er intentionen i det nyligt udgivne Fælles Mål.
forskellige forudsætninger. Lærernes italesættelser åbner for
problemfelter, der handler om begrebsundervisning, et ændret
mediebillede i kraft af den teknologiske udvikling samt mulige socio-kulturelle skævvridninger i elevernes forudsætninger for samfundsfag. Problemfelterne indeholder hver især flere relevante didaktiske problemstillinger, som kan danne afsæt for både en bred
og en smal samfundsfagsdidaktik, hvor lærerne i grundskolen får
en håndsrækning til at aktualisere den undervisning, der er intentionen i det nyligt udgivne Fælles Mål.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Polis - tidsskrift for samfundsdidaktik |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 39 |
Antal sider | 51 |
ISSN | 2597-2766 |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- Skoler, fag og institutioner
- Samfundsfagsdidaktik