Abstract
Denne artikel falder i tre dele: Først diskuteres samfundsfagets mål,
som det har udviklet sig i læreplaner 1975-2019. Målene ses i forhold
til en didaktisk model, der indfanger fagdidaktikkens omgivelser (og
hjælpediscipliner). Dernæst diskuteres sammenhængen mellem formål, kompetencemål og videns- og færdighedsområder. I den sidste
del præsenteres nogle væsentlige udfordringer for faget. Fire af disse er væsentlige samfundsmæssige udfordringer, der også påvirker
faget: bæredygtighed, det flerkulturelle samfund, teknologiforståelse
og spørgsmålet om social retfærdighed gennem lige muligheder. To
yderligere udfordringer udspringer af fagdidaktisk forskning: spørgsmål om følelser og rationalitet i politik og samfund samt spørgsmål
om forhold mellem multimodalitet og faglig erkendelse.
som det har udviklet sig i læreplaner 1975-2019. Målene ses i forhold
til en didaktisk model, der indfanger fagdidaktikkens omgivelser (og
hjælpediscipliner). Dernæst diskuteres sammenhængen mellem formål, kompetencemål og videns- og færdighedsområder. I den sidste
del præsenteres nogle væsentlige udfordringer for faget. Fire af disse er væsentlige samfundsmæssige udfordringer, der også påvirker
faget: bæredygtighed, det flerkulturelle samfund, teknologiforståelse
og spørgsmålet om social retfærdighed gennem lige muligheder. To
yderligere udfordringer udspringer af fagdidaktisk forskning: spørgsmål om følelser og rationalitet i politik og samfund samt spørgsmål
om forhold mellem multimodalitet og faglig erkendelse.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | POLIS - tidsskrift for samfundsfagsdidaktik |
Sider (fra-til) | 21-38 |
ISSN | 2597-2766 |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- samfundsvidenskabelige fag
- didaktik
- læreruddannelsen