Sammenhæng i læreruddannelse: Hvad, hvorfor og i erkendelsen af kompleksitet?

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen tager afsæt i den iagttagelse, at begrebet sammenhæng uden at være nærmere defineret anvendes hyppigt i læreruddannelsesmæssige drøftelser, og at det tillægges meget positive konnotationer. Via empiriske og teoretiske analyser fremstilles en række kategorisk forskellige betydninger. Det konkluderes, at der er store forskelle på, hvorledes begrebet tilskrives betydning i de styrende dokumenter for læreruddannelsen sammenholdt med den måde læreruddannere anvender begrebet og tilskriver det opmærksomhed i kollegiale drøftelser. Det anbefales, at læreruddannelsen diskuterer, hvorledes de studerendes oplevelse af sammenhæng kan fremmes på måder, der samtidigt baserer sig på erkendelsen af læreruddannelsens og lærerarbejdets kompleksitet og indbyggede spændinger.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer9
TidsskriftTidsskrift for professionsstudier
Udgave nummer28
Sider (fra-til)96-107
Antal sider12
ISSN2446-0273
StatusUdgivet - feb. 2019

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater