Sammenhænge og professionelle læringsfællesskaber

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

I professionelle læringsfællesskaber er sammenhængen mellem nye policy-indsatser, skoleledelse, kapacitetsudvikling for undervisere samt elevernes læring helt central, hvis ideen skal fungere i et helt uddannelsessystem. Forståelsen af sammenkædningsstrategier og bæredygtighed kobles med forskellige forståelser af begrebet kohærens. Der beskrives eksempler på politiske og administrative krav til uddannelse af lærere i forhold til, hvilke muligheder dette giver for at arbejde med sammenhænge. Til slut argumenteres for, at oplevelse af sammenhænge er afgørende for professionel kapital, og at samarbejdet mellem ledere og undervisere derfor er centralt.
OriginalsprogDansk
TitelProfessionelle læringssamarbejder på ungdomsuddannelser : på langs og på tværs i ungdomsuddannelser
RedaktørerHenriette Duch
Antal sider16
UdgivelsesstedFrederikshavn
ForlagDafolo
Publikationsdato2021
Sider159-173
Kapitel12
ISBN (Trykt)9788772340487
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater