Sammenhængen mellem udvikling af resiliens og professionsidentitet blandt pædagogstuderende ved hjælp af livshistorier

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel tager udgangspunkt i forsknings- og udviklingsprojektet Rigtige Pædagoger, som er en fænomenologisk undersøgelse af, hvordan pædagogstuderende danner deres pædagogiske blik med afsæt i egne livshistorier. I en tidligere artikel om projektet (Bille, Nielsen, Jørgensen, Overgård & Holand, 2017) er beskrevet, hvordan det pædagogiske blik i høj grad udvikles og skærpes, når undervisere sammen med studerende vender opmærksomheden mod den livsverden, hvori de studerende har gjort deres første og grundlæggende erfaringer med fænomener som fx tillid og omsorg. I artiklen beskrives også, hvordan en stor gruppe pædagogstuderende trods vanskelige opvækstvilkår i arbejdet med livshistorier formår at omdanne svære oplevelser i barndom og ungdom til en særlig ressource på rejsen mod at blive pædagog.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer5
TidsskriftKognition og Pædagogik
Vol/bindNr. 103
Udgave nummernr. 1
Sider (fra-til)58-70
Antal sider12
ISSN0906-6225
StatusUdgivet - mar. 2017

Citationsformater