Samskabelse - en ny måde at skabe velfærd på?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Kapitlet præsenterer en begrebsramme til at reflektere over samarbejdets ”hvem, hvad og hvordan”, når pædagoger, forældre, frivilligt netværk og eventuelt også profitorienterede virksomheder arbejder sammen om at skabe velfærd på tværs af den offentlige sektor, civilsamfundet og markedet. Jeg foreslår en skelnen mellem begreberne samskabelse og samproduktion, på baggrund af egen forskning i styringsparadigmers og politiske buzzwords betydning for praktisering af pædagogisk arbejde i daginstitutioner. I forordet til antologien står bl.a.: "I denne antologi bevæger vi os bevidst væk fra en specifik definition på samskabelse, og vi introducerer heller ikke én almengyldig metode, som kan anvendes i enhver kontekst. Netop fordi vi godt ved, at begrebet først for alvor bliver betydningsbærende i den enkelte pædagogiske praksis, hvor det er pædagogerne, som skal løfte begrebet og give det mening (den læser, som ønsker en mere specifik indføring i samskabelses-begrebets historik, kan vi dog henvise til kapitel 9, hvor Astrid Kidde Larsen Nørgaard detaljeret beskriver begrebets tilblivelse).
OriginalsprogDansk
TitelPædagogen som forandringsagent : samskabelse og forandring i pædagogisk praksis
RedaktørerMaria Christina Behnke, Mads Thomsen
Antal sider18
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato5 jul. 2021
Udgave1
Sider167-184
Kapitel9
ISBN (Trykt)978-87-500-5789-5
StatusUdgivet - 5 jul. 2021
NavnProfessionsserien

Emneord

  • Ledelse, organisationsudvikling og innovation
  • forandring
  • samproduktion
  • samskabelse
  • styring
  • Børn og unge
  • daginstitution
  • deltagelse
  • frivillige
  • medbestemmelse
  • pædagog
  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater