Samskabelse- et socialt og pædagogisk dannelsesbegreb?

Frederikke Dybdahl, Hanne Føns

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

Målet med kapitlet er at give studerende og fagprofessionelle en forståelse for, hvordan samskabelse som begreb og som proces kan indgå i et socialt og pædagogisk dannelsesprojekt. Ligeledes vil vi igennem kapitlet tydeliggøre, hvilke muligheder og udfordringer der er for-bundet med at have en deltagerrespekterende tilgang som ideal for samskabelsesprocesser i socialt og pædagogisk arbejde.
Kapitlet er opbygget på følgende måde: Først beskrives en case, der demonstrerer deltagelse i samskabelsesprocesser, og dermed belyses begrebet samskabelse og dets relevans i en pædagogisk sammenhæng. Dernæst sættes begreberne socialt entreprenørskab og socialøkonomisk virksomhed ind i en historisk kontekst, hvorefter vores teoretiske afsæt for samskabelse beskrives og sammenstilles med empowerment, medborgerskab og deltagelse som dannelsesideal. Afslutningsvis beskrives, hvordan samskabelse kan praktiseres, og hvilke muligheder og udfordringer der er forbundet hermed.
OriginalsprogDansk
TitelSamskabelse og socialt entreprenørskab : En casebaseret grundbog til professionsuddannelserne
RedaktørerEsben Hulgård, Maja Juul-Olsen, Elof Nellemann Nielsen
Antal sider26
Vol/bind1
ForlagHans Reitzels Forlag
Publikationsdato1 jun. 2016
Udgave1.
Sider1-250
ISBN (Trykt)9788741264301
ISBN (Elektronisk)9788741266428
StatusUdgivet - 1 jun. 2016

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • Børn og unge
  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater