Samskabende pædagogik: mod nye deltagelsesmuligheder for børn og unge på kanten. Et inspirationshæfte

Lars Stubbe Arndal, Britt Blaabjerg Hansen, Andy Højholdt, Rikke Johannesen, Susanne Lykke Stein

Publikation: Andet

Abstract

Dette inspirationshæfte formidler idéer til udvikling af samarbejdet mellem klub og skole med henblik på at skabe de bedst mulige deltagelsesmuligheder for børn og unge med svag skoletilknytning. Hæftet er udarbejdet med udgangspunkt i resultater fra undersøgelsen Samskabende pædagogik – mod nye deltagelsesmuligheder for børn og unge på kanten. En af hovedkonklusionerne i undersøgelsen var, at der er behov for nye samarbejdsformer, hvor hverdagens kultur, praksis & vaner gentænkes. Dette kan et samarbejde med fokus på samskabelse bidrage til. I Samskabende pædagogik har pædagoger fra fire fritidsklubber og lærere på mellemtrinnet på de tilknyttede fire skoler eksperimenteret med udvikling af en ny og bedre indsats for de 11-14-årige. Formålet med projektet har været at understøtte det pædagogiske arbejde med at udvikle en forebyggende pædagogisk praksis for børn og unge. Samtidig har projektet haft som mål at oparbejde viden om brugen af den pædagogiske faglighed i det tværprofessionelle samarbejde og om, hvilke pædagogiske kompetencer et sådant samarbejde kræver. Hæftet er til inspiration til fortsat udvikling af samarbejdet på tværs af landets fritidsklubber og skoler.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2017
Udgivelses stedKøbenhavn
UdgiverBUPL
Antal sider16
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Børn og unge

Citationsformater