Abstract
Denne artikel har fokus på samspillet mellem praktik og teoretisk undervisning og bygger på undersøgelse af, hvordan fire professionsuddannelser har operationaliseret dette samspil. De mellemlange videregående professionsudddannelser har en lang historisk tradition for at arbejde med teori-praksis-forholdet. Alle professionsuddannelser er i dag vekseluddannelser, hvor studerende i perioder deltager i teoretisk undervisning på uddannelsesinstitutionen og i perioder er i praktik på relevante institutioner eller virksomheder. Professionsdidaktik drejer sig efter vores opfattelse om didaktiske overvejelser i forbindelser med planlægning af undervisning i en professionsuddannelse. Udgangspunktet for denne artikle er, at kernen i professionsdidaktik er samspillet mellem teori og prkasis. Vi giver i artiklen eksempler på eksisterende former for professionsdidaktik, som undersøgelsen har afdækket.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Professionsdidaktik -et særligt anliggende for professionshøjskolerne |
Antal sider | 15 |
Udgivelsessted | DK- Århus C |
Forlag | VIA Systime |
Publikationsdato | 2010 |
Udgave | 1. ebogudgave |
Sider | 25-40 |
ISBN (Trykt) | 978-87-90833-89-3 |
ISBN (Elektronisk) | 978-87-90833-88-6 |
Status | Udgivet - 2010 |
Emneord
- professionsdidaktik