Samspil mellem uddannelse og profession Udvikling af lærerstuderendes kultursensitivitet og ressourcesyn på børn og deres familier i samspil med lokalsamfundet: Review af forskningsresultater fra Journal of Teacher Education 2001 - 2011

Jette Johanne Elisabeth Steensen

Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskning

Abstract

Som delprojekt under programmet ”Samspil mellem uddannelse og profession” fokuserer dette ”review ”på resultater fra forskningsprojekter, som analyserer, hvorledes læreruddannelse kan udvide sin praksisforståelse ved at indgå i samspil med lokalsamfundet. Hovedformålet har været at screene artiklerne med henblik på at finde frem til pædagogiske udviklingsprojekter, som har fokus på at udvikle lærerstuderendes kultursensitivitet og ressourcesyn på børn og deres familier gennem nye måder at tilrettelægge samarbejde og samspil mellem uddannelse og praksis i udvidet perspektiv. Ved udvidet perspektiv forstås, at de gennemgåede forskningsprojekter lægger vægt på betydningen af inddragelse af en tredje part eller et tredje sted, forstået som det lokalsamfund ”community”, hvor den lokale skole ligger eller/og det boligområde, hvor børnene bor med deres familie. Udvælgelse af resultater er sket ved gennemlæsning af abstracts fra 10 årgange af det amerikanske forskningstidsskrift ” Journal of Teacher Education”, som udgives af den amerikanske paraplyorganisation for læreruddannelse American Association of Colleges for Teacher Education (AACTE). Oversættelse fra dansk til amerikansk kontekst har givet en del udfordringer i søgeprocessen, fordi begge steder bruges en række forskellige nøglebegreber til at benævne den virkelighed og de problemstillinger, man ønsker at undersøge. Dette gælder såvel den engelsk/amerikanske som den danske kontekst. På grundlag af resultater fra reviewet anbefales det, at man i dansk kontekst lader sig inspirere til at udvikle nye professionsdidaktiske forsøg i læreruddannelsen, hvor inddragelse af lokalsamfundet i bred forstand får en mere fremtrædende plads.
Nøgleord dansk: ressourcesyn, kultursensitivitet, flerkulturel undervisning, lokalsamfund, udsatte boligområder
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedAarhus
ForlagLæreruddannelsen i Århus, VIA University College
Antal sider30
StatusUdgivet - 23 nov. 2011

Citationsformater