Samtalen tæller - Systematiseret klassekammerathjælp i matematik

Klaus Rasmussen, Maria Christina Secher Schmidt, Signe Smedegaard Skov, Heidi Honig Spring, Pia Beck Tonnesen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen beskriver hvordan systematiseret gensidig klassekammerathjælp er blevet afprøvet i pilotprojektet ’SYKL i Matematik’. Her er elevdialogernes socio-faglige aspekter blevet identificeret og analyseret. Analysen bygger på en kvantificering af indholdet af elevernes samtaler, og den viser i hvilket omfang de forskellige samtalehandlinger optræder. Den viser specielt at eleverne i overvældende grad holder fokus på den fælles undersøgelsesopgave. Analysen afdækker en udvikling i elevernes samtalemæssige brug af konkrete objekter og præsenterer et første bud på, hvorledes specifikke faglige og sociale samtalehandlinger følges ad.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik
Vol/bind2021
Udgave nummer3
Sider (fra-til)27-47
Antal sider10
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • matematik
  • folkeskolen
  • samarbejde

Citationsformater