Samtaleteknologiernes dilemmaer og muligheder

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Sammen med mine studerende bliver jeg ofte indigneret over den opfattelse, at det er metodekataloger eller evidensbaserede metoder og manualer, som er svaret på spørgsmålet om, hvordan vi kan komme til at lytte til borgerens stemme. I denne artikel anskues visse former for samtaler som teknologier. Samtaleteknologier er samtaler med en beskrevet metodik, og som vi bruger til bestemte formål. Ved at tale om teknologier understreger jeg, at der er tale om en på forhånd defineret metode og en indbygget målrettethed.

I artiklen viser jeg gennem et eksempel nogle af de fundamentale vanskeligheder i arbejdet med at få borgerens stemme frem gennem samtaleteknologier. Som eksempler på samtaleteknologier har jeg udvalgt de metoder, som Socialstyrelsen lægger op til i arbejdet med recovery. Disse er FIT, Livshistoriefortællinger og Åben Dialog. I slutningen af artiklen præsenterer jeg en analysemodel, som kan være med til at udvikle samtaleteknologierne så der reelt lyttes til borgerens stemme.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSocial Kritik
Vol/bind30
Udgave nummer155
Sider (fra-til)69-74
Antal sider6
ISSN0904-3535
StatusUdgivet - 30 nov. 2018

Emneord

  • Socialt arbejde og sociale forhold
  • borgerens perspektiv
  • borgerens stemme

Citationsformater