Samvær og marginalisering: Socialt samspil i skolelivet

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskningpeer review

    Abstract

    Bogen diskuterer betydningen af den sociale dimension i folkeskolen. Via empiriske eksempler af børns interaktion illustreres det sociale liv, der leves blandt børn i folkeskolen. Gennem fokus på blandt andet sociale samværsformer, differentieringskategorier og magtrelationer vises det, hvordan skolelivet er en kamp om sociale positioner, hvor børn konstant søger muligheder for at begå sig i sociale fællesskaber, og hvordan disse sociale processer for nogle børn udvikler sig til marginaliseringsmønstre.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedKøbenhavn
    ForlagHans Reitzels Forlag
    Antal sider193
    ISBN (Trykt)87-412-0207-4, 87-7670-070-4
    StatusUdgivet - 2005
    NavnSocialpædagogisk bibliotek

    Emneord

    • Antropologisk feltarbejde
    • Marginaliseringsprocesser
    • Skoleliv
    • Socialt samvær

    Citationsformater