Sang og kommunikation i vuggestuen: om sangaktiviteters kommunikative potentiale for vuggestuebørn

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Denne artikel udspringer af min deltagelse i forsknings- og udviklingsprojektet Sproglig praksis og sprogligt læringsmiljø i vuggestuen (2018-2019). Sammen med Line Møller Daugaard og
Marie Højholt undersøgte jeg vuggestuens sproglige praksis, og hvad børn og voksne gør med og
gennem sprog i løbet af hverdagen i institutionen1
. Et af fundene i projektet var, at sangaktiviteter
udgør en særlig velegnet ramme for vuggestuebørns kommunikative deltagelse. Projektet viste
også, at den pædagogiske praksis i forbindelse med sangaktiviteterne er afgørende for børnenes
deltagelsesmuligheder. Det er disse fund, artiklen vil være centreret om.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer5
TidsskriftViden om Literacy
Vol/bind28
Udgave nummer28
Sider (fra-til)42-49
Antal sider9
ISSN2245-2761
StatusUdgivet - 2 nov. 2020

Emneord

  • Børn og unge
  • vuggestue
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • pædagog
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • sproglig praksis

Citationsformater