Sans et værk

Publikation: AndetUndervisningsmateriale

Abstract

Sans et værk er en del af Gyldendals læringsplatform: "Leg og lær".
Målgruppe: Børn i dagtilbud og indskolingen.
Indholdet: 9 forskellige metoder til at lade børn indgå aktivt i mødet med et kunstværk.
Aktiviteterne i dette hæfte skal ses som en del af børns æstetiske læreprocesser, der i alt sin enkelthed går ud på, at børn får nogle indtryk, der kommer til udtryk. Mødet med billedkunsten, bliver således indtryk, som børnene sammen med pædagoger kan bearbejde på forskellig vis til nye udtryk. Maleriet kan på den måde blive inspiration til en dramatisk fortælling. Andre værker kan give impulser til at udtrykke sig musikalsk eller gennem nye billedværker.

Som udgangspunkt kan aktiviteterne på platformen godt stå alene, men der er ingen tvivl om, at det vil give den bedste æstetiske læring, hvis de indgår i en større sammenhæng, hvor oplevelserne fra kunstmuseet
-mødet med værkerne, bliver taget med hjem i institutionerne - skolerne til videre bearbejdning.

Impulser og inspiration til æstetisk arbejde kan komme fra naturen, medierne, samtaler osv., men der er en ekstra dimension, når barnet får impuls fra kunstens verden, da barnet på den måde møder voksne, der netop tager det æstetiske udtryk alvorligt –lidt på samme som det lille barn selv kan gøre det.

OriginalsprogDansk
Publikationsdatookt. 2017
StatusUdgivet - okt. 2017

Citationsformater