Projekter pr. år
Abstract
Samtalen som invitation frem for styringsredskab
Du kender det sikkert godt – ordet science fremkalder umiddelbart et billede af kemiforsøg med kolber, hvide kitler og sikkerhedsbriller. Et setup hvor pædagogen er eksperten og børnene tilskuere. Der er som sådan ikke noget galt med dette billede, bortset fra at det ikke har noget med hverdagen at gøre, og ej heller med sciencepædagogik.
I projektet “Naturlig science i dagtilbud” har vi arbejdet med den filosofiske samtale og produktive spørgsmål som afsæt for at styrke sciencepædagogikken i tre naturbørnehaver – og hvorfor så det? Hvis vi skal væk fra en forståelse af science i dagtilbud, hvor kun den voksne er aktiv og børnene passivt kigger på, skal vi bevæge os mod en tilgang, hvor det i langt højere grad handler om at inddrage børnenes perspektiver i deres erobring af egen viden. Her har vi brug for metoder, der retter fokus på netop dette – og filosofiske samtaler kan være et godt bud!
Du kender det sikkert godt – ordet science fremkalder umiddelbart et billede af kemiforsøg med kolber, hvide kitler og sikkerhedsbriller. Et setup hvor pædagogen er eksperten og børnene tilskuere. Der er som sådan ikke noget galt med dette billede, bortset fra at det ikke har noget med hverdagen at gøre, og ej heller med sciencepædagogik.
I projektet “Naturlig science i dagtilbud” har vi arbejdet med den filosofiske samtale og produktive spørgsmål som afsæt for at styrke sciencepædagogikken i tre naturbørnehaver – og hvorfor så det? Hvis vi skal væk fra en forståelse af science i dagtilbud, hvor kun den voksne er aktiv og børnene passivt kigger på, skal vi bevæge os mod en tilgang, hvor det i langt højere grad handler om at inddrage børnenes perspektiver i deres erobring af egen viden. Her har vi brug for metoder, der retter fokus på netop dette – og filosofiske samtaler kan være et godt bud!
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | 0-14 |
Vol/bind | 33 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 56-59 |
Antal sider | 4 |
ISSN | 0906-5873 |
Status | Udgivet - 2023 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
Projekter
- 1 Afsluttet
-
Naturlig science i dagtilbud
Hardahl, L. K. (Projektleder), Foxby, A. (Projektdeltager), Jensen, R. K. (Projektdeltager), Toubro, R. B. S. (Projektdeltager), Boysen, M. S. W. (Projektdeltager) & Schmidt, L. S. K. (Projektdeltager)
01/01/20 → 31/03/24
Projekter: Projekt › Udviklingsprojekt/ Innovation