Screencasting i et didaktisk perspektiv - hvad kan det?

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

    Abstract

    Artiklen har til hensigt at præsentere screencasting som et multimodalt medie med mulighed for at skabe lærerige og kreative undervisningssituationer. Vi beskriver, hvad screencasting er, hvordan man teknisk udarbejder en screencast, samt undersøger, hvordan screencasting kan anvendes med et didaktisk sigte i undervisningen. Vi mener, at det giver god mening at forstå anvendelsen af screencasting i undervisningen på to niveauer, henholdsvis screencasts som et didaktisk læremiddel udarbejdet af læreren og som et produkt udarbejdet af deltagerne. Sammenfattende for disse niveauer er det med screencasting muligt at udarbejde et multimodalt læremiddel der integrerer tekst, ord, grafik, tegning, levende billeder, musik m.m. i én videopræsentation. For deltagerne er der således et godt grundlag for at skabe koblinger mellem deres episodiske og semantiske viden. Vi mener, at deltagerne ofte vil være engagerede, når de producerer deres eget digitale videomateriale, og at både deltagerne og læreren med udgangspunkt i produktformen har et godt grundlag for at evaluere proces og læring.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftFocus - Tidsskrift for Idræt
    Udgave nummer4
    Sider (fra-til)16-19
    Antal sider4
    ISSN0105-1237
    StatusUdgivet - dec. 2012

    Emneord

    • e-læring
    • digitale medier
    • blended learning

    Citationsformater