Abstract
Emne:
Hvordan kan vi udvikle digitale læringsdesigns, der styrker visuelle, sproglige, æstetiske og kommunikative kompetencer i fagene dansk og billedkunst?
Metode og baggrund:
Ovenstående har været omdrejningspunkt i vores udviklingsarbejde, som har haft afsæt i sociosemiotisk forskning omkring didaktisk design og multimodal læring (Selander og Kress) og studier af digital læremiddelkultur (Gynther og Holm Sørensen m.fl.). En vigtig pointe er, at fremtidens elever skal blive i stand til frit at vælge teknologi og repræsentationsform.
Resultater:
Vores udviklingsarbejde tyder på, at der skal arbejdes genrebevidst, hvis arbejdet med digitale repræsentationsformer skal udmønte sig i sikre valg og færdigheder, samt at elevers digitale udtryk måske bedst opnår æstetisk og personlig kvalitet gennem æstetiske greb. Vi har kredset om, hvordan vi kan udvikle en didaktisk model for arbejdet med digital tekstproduktion i indskolingen, hvori såvel bevidste genrevalg som kunstneriske forstyrrelser af genren indgår. På konferencen vil vi præsentere vores skitser til denne model samt uddybe pointerne i det ovenstående.
Hvordan kan vi udvikle digitale læringsdesigns, der styrker visuelle, sproglige, æstetiske og kommunikative kompetencer i fagene dansk og billedkunst?
Metode og baggrund:
Ovenstående har været omdrejningspunkt i vores udviklingsarbejde, som har haft afsæt i sociosemiotisk forskning omkring didaktisk design og multimodal læring (Selander og Kress) og studier af digital læremiddelkultur (Gynther og Holm Sørensen m.fl.). En vigtig pointe er, at fremtidens elever skal blive i stand til frit at vælge teknologi og repræsentationsform.
Resultater:
Vores udviklingsarbejde tyder på, at der skal arbejdes genrebevidst, hvis arbejdet med digitale repræsentationsformer skal udmønte sig i sikre valg og færdigheder, samt at elevers digitale udtryk måske bedst opnår æstetisk og personlig kvalitet gennem æstetiske greb. Vi har kredset om, hvordan vi kan udvikle en didaktisk model for arbejdet med digital tekstproduktion i indskolingen, hvori såvel bevidste genrevalg som kunstneriske forstyrrelser af genren indgår. På konferencen vil vi præsentere vores skitser til denne model samt uddybe pointerne i det ovenstående.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 2 sep. 2014 |
Status | Udgivet - 2 sep. 2014 |