Sidemandsoplæring: et helhedsperspektiv

Jonas Sprogøe, Kim Pedersen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

    Abstract

    Sidemandsoplæring er formodentlig er den ældste og mindst formaliserede form for læring, som findes. Den betragtes som den mest anvendte læringsform i arbejdslivet, hvor en erfaren medarbejder instruerer en mindre erfaren som en del af arbejdet. I artiklen præsenterer vi kortlægningsmodel, der lægger op til et helhedsfokus på sidemandsoplæring ved at fokusere på både de strategiske og udførende dimensioner ved sidemandsoplæring. Vores pointe er nemlig, at sidemandsoplæring rummer en række potentialer, som ofte overses, fordi der fokuseres for entydigt på teknisk-instrumentel oplæring af den enkelte medarbejder.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftErhvervspsykologi
    Vol/bind13
    Udgave nummer2
    Sider (fra-til)62-77
    Antal sider16
    ISSN1602-9968
    StatusUdgivet - jun. 2015

    Emneord

    • læreprocesser

    Citationsformater

    Sprogøe, J., & Pedersen, K. (2015). Sidemandsoplæring: et helhedsperspektiv. Erhvervspsykologi, 13(2), 62-77.