Signalement af specialpædagogisk faglighed

Ole Steen Nielsen, Bent Lund Madsen, Doris Larsen, Christian Quvang, Charlotte Brønsted

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingRapportForskning

339 Downloads (Pure)

Abstract

I denne rapport bringes resultaterne af undersøgelsen: ”Et signalement af specialpædagogisk faglighed – en undersøgelse af pædagogers varetagelse af specialpædagogiske opgaver.”
Der er knyttet betydelige strategiske interesser til begrebet specialpædagogik – både økonomiske, styringsmæssige og fagpolitiske - da det er et velfærdsområde, der tildeles mange samfundsmæssige resurser. Både i den politiske debat, i kommunale forvaltninger og blandt pædagoger og andre fagprofessionelle er det karakteristisk, at begrebet specialpædagogik og dets praksisformer anvendes i mange forskellige betydninger og sammenhænge. Ikke mindst synes titlen ”specialpædagog” at dække over mange typer af opgaver og funktioner. Baggrunden for undersøgelsen er således et udtalt behov for:
•at få en oversigt over specialpædagogisk virksomhed i dens forskellige organisatoriske former, som den udøves af pædagoger i dagtilbud, skoler/SFO, fritid og klub samt på det forebyggende og dagbehandlende område (familieområdet)
•at skabe indsigt i opgaver, målgrupper og organisatoriske rammer i specialpædagogiske indsatser for børn og unge med særlige behov samt udsatte familier
•at give en karakteristik af specialpædagogisk faglighed
OriginalsprogDansk
Antal sider110
StatusUdgivet - 1 jun. 2017

Emneord

  • Børn og unge
  • pædagogers faglighed
  • specialpædagogik

Citationsformater