TY - RPRT
T1 - Signalement af specialpædagogisk faglighed
AU - Nielsen, Ole Steen
AU - Madsen, Bent Lund
AU - Larsen, Doris
AU - Quvang, Christian
AU - Brønsted, Charlotte
PY - 2017/6/1
Y1 - 2017/6/1
N2 - I denne rapport bringes resultaterne af undersøgelsen: ”Et signalement af specialpædagogisk faglighed – en undersøgelse af pædagogers varetagelse af specialpædagogiske opgaver.” Der er knyttet betydelige strategiske interesser til begrebet specialpædagogik – både økonomiske, styringsmæssige og fagpolitiske - da det er et velfærdsområde, der tildeles mange samfundsmæssige resurser. Både i den politiske debat, i kommunale forvaltninger og blandt pædagoger og andre fagprofessionelle er det karakteristisk, at begrebet specialpædagogik og dets praksisformer anvendes i mange forskellige betydninger og sammenhænge. Ikke mindst synes titlen ”specialpædagog” at dække over mange typer af opgaver og funktioner. Baggrunden for undersøgelsen er således et udtalt behov for: •at få en oversigt over specialpædagogisk virksomhed i dens forskellige organisatoriske former, som den udøves af pædagoger i dagtilbud, skoler/SFO, fritid og klub samt på det forebyggende og dagbehandlende område (familieområdet) •at skabe indsigt i opgaver, målgrupper og organisatoriske rammer i specialpædagogiske indsatser for børn og unge med særlige behov samt udsatte familier •at give en karakteristik af specialpædagogisk faglighed
AB - I denne rapport bringes resultaterne af undersøgelsen: ”Et signalement af specialpædagogisk faglighed – en undersøgelse af pædagogers varetagelse af specialpædagogiske opgaver.” Der er knyttet betydelige strategiske interesser til begrebet specialpædagogik – både økonomiske, styringsmæssige og fagpolitiske - da det er et velfærdsområde, der tildeles mange samfundsmæssige resurser. Både i den politiske debat, i kommunale forvaltninger og blandt pædagoger og andre fagprofessionelle er det karakteristisk, at begrebet specialpædagogik og dets praksisformer anvendes i mange forskellige betydninger og sammenhænge. Ikke mindst synes titlen ”specialpædagog” at dække over mange typer af opgaver og funktioner. Baggrunden for undersøgelsen er således et udtalt behov for: •at få en oversigt over specialpædagogisk virksomhed i dens forskellige organisatoriske former, som den udøves af pædagoger i dagtilbud, skoler/SFO, fritid og klub samt på det forebyggende og dagbehandlende område (familieområdet) •at skabe indsigt i opgaver, målgrupper og organisatoriske rammer i specialpædagogiske indsatser for børn og unge med særlige behov samt udsatte familier •at give en karakteristik af specialpædagogisk faglighed
KW - Børn og unge
KW - pædagogers faglighed
KW - specialpædagogik
M3 - Rapport
BT - Signalement af specialpædagogisk faglighed
ER -