Situationsdidaktik - fra teori til praksis: Et casestudie med en intervention

Simon Fougt

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Med et interventions-casestudie redegør denne artikel for to udfordringer, en lærer står over for, når kompleks teori om god undervisning skal omsættes til praksis. God undervisning defineres i artiklen som projektorienteret, scenariebaseret situationsdidaktik, hvor fagligheden anvendes og diskuteres udforskende, både inden for og uden for skolen. Den første udfordring i casen set med dette teoretiske afsæt er de kommunikations- og faglighedsformer, som karakteriserer traditionel undervisning, dvs. elementbaseret faglighed og IRF-domineret interaktion (læreren Initierer, eleven Responderer, og læreren giver Feedback). Den anden udfordring, den projektorienterede undervisnings kendte tendens til manglende faglig fordybelse, imødekommes i casen med orienteret autonomi gennem vurderingsfokus. Artiklen undersøger dermed situationsdidaktik med orienteret autonomi og vurderingsfokus som redskaber til at forstå og transformere teori om god undervisning til god praksis.
OriginalsprogDansk
BogserieCursiv
Udgave nummer12
Sider (fra-til)117-135
Antal sider18
ISSN1901-8878
StatusUdgivet - 2013
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • teori-praksis

Citationsformater