Skab viden gennem læring: otte bud på fastholdelse i erhvervsuddannelserne

Hans Jørgen Knudsen (Redaktør)

    Publikation: Bog/antologi/rapport/kliniske retningslinjerBogForskning

    Abstract

    Bogen beskriver hvorledes et videndeling-samarbejde (SAMlær) er organiseret og hvorledes forandringer kan iværksættes. Bl.a. beskrives den såkaldte gennembrudsmetode og metoden om benchlearning samt hvorledes sådanne samarbejder med fordel kan organiseres som praksisfællesskaber.

    Bogen illustrerer dog først og fremmest hvorledes frafaldsbekæmpelsen kan gribes meget forskelligt an - og med rigtig gode resultater.

    I bogen er der otte principielt forskellige bud på frafaldsbekæmpelse. Det kan ses som et strategisk indsats område, det kan angribes oppefra, det kan tænkes sammen udviklingsprojekter, det kan tænkes som en integreret del af en skolekultur, det kan opfattes som et spørgsmål om anvendelse af forskellige pædagogiske metoder (differentiering), eller som en bedre kobling mellem teori og praksis - eller der kan bygges støttestrukturer (f.eks. vejledning) der kan medvirke til at elevrne fastholdes i uddannelse og ikke dropper ud.

    I slutningen af bogen er der nogle såkaldte solstrålehistorier, der viser hvor forskelligt det kan gribes an og alligevel give gode resultater
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedOdense
    ForlagDanmarks Erhvervspædagogiske Læreruddannelse
    Antal sider76
    ISBN (Trykt)978-87-7548-1514
    StatusUdgivet - 2007

    Emneord

    • videndeling
    • frafald

    Citationsformater