Skal man læse teksterne til undervisningen?

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper/skriftligt oplægForskningpeer review

Abstract

Det er et problem, at unge i Danmark fravælger erhvervsuddannelserne, og at frafaldet ofte er meget stort. I dette paper undersøges ét perspektiv på, hvordan man kan forstå de unges valg og fravalg, nemlig inden for et literacyteoretisk pespektiv forstået som hvilke tekstgenrer, eleverne møder på erhvervsuddannelserne, og hvordan disse tekster er anderledes and andre tekster, eleverne har mødt i skole og hverdag. Studiet kan betegnes som et eksplorativt og deskriptivt studie af tekster og genrer på erhvervsuddannelserne. Det viser, at tekster, elevernes skal læse på erhvervsuddannelserne, kan genreinddeles, og jeg fandt her de skriftlige genrer undervisningsrelaterede tekster, lærerproducerede tekster og specialiserede tekster og de mundtlige genrer IRE, lærermonologer samt lærerrecounten og elevrecounten. Jeg fandt, med udgangspunkt i SFL og mit eget, udviklede analyseapparat, at de specialiserede tekster domineres af et specialiseret vocabular, men især konkrete begreber, og at lærerens recounts fungerer som en medierende genre mellem disse stærkt specialiserede tekster og elevernes hverdagsprægede tekster, hvis vokabular stort set udelukkende består af især konkrete begreber fra hverdagsdomænet.
Studiet peger på, at man bør arbejde mere med elevernes sproglige kompetencer både i grundskole og på erhvervsuddannelserne, og dette må også gælde for uddannelserne i de andre, nordiske lande.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato1 maj 2016
Antal sider7
StatusUdgivet - 1 maj 2016
BegivenhedNordyrk Konference 2016: Fælles nordiske udfordringer for yrkesuddannelser. - Octavia, Roskilde, Danmark
Varighed: 8 jun. 201610 jun. 2016
http://nordyrk.net/?page_id=17

Konference

KonferenceNordyrk Konference 2016
LokationOctavia,
LandDanmark
ByRoskilde
Periode08/06/1610/06/16
Internetadresse

Emneord

  • fastholdelse
  • frafald
  • erhvervsuddannelser

Citationsformater