Skal og kan faget pædagogik kvalificere til en professionsfaglig kamp?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Artiklen rejser spørgsmålet om det er uddannelsens opgave at ruste pædagogstuderende til en kamp om professionsstatus og samfundsmæssig anerkendelse, og hvordan det i givet fald kan gribes an. Pædagoduddannelsen anskues her i et systemteoretisk perspektiv som et socialt system, der har lukket sig om sig selv og gennem kommunikation har defineret, hvad der er meningsfuldt i systemet og omverden. Iagttagelsespunktet er pædagoguddannelsen i en aktuel kontekst med fokus på spørgsmål om, hvorvidt studerende skal lære at udtrykke en fagidentitet i kollektive termer, eller om opgaven i højere grad er at styrke den enkelte studerendes personlige strategi og identitet som pædagog? Foregår der overhovedet en professionskamp, og hvem udkæmper den? Er der tale om en bevidst professionaliseringsstrategi fra pædagogernes side eller en mere defensiv tilpasningsstrategi som en reaktion på samfundsudviklingen? Og hvilke konsekvenser får dette for den måde, vi uddanner pædagoger på?
OriginalsprogDansk
TitelFaget pædagogik
RedaktørerKarsten Tuft, Christian Aabro
Antal sider26
UdgivelsesstedVærløse
ForlagBillesøe og Baltzer
Publikationsdato2008
Sider385-411
ISBN (Trykt)978-87-7842-230-9
StatusUdgivet - 2008

Emneord

  • pædagoguddannelsen
  • pædagogik

Citationsformater